Otrzymałem dziś bardzo interesującą informację
o tym, że w Gimnazjum nr 17 Specjalnym w Kielcach trwa aktualnie niesamowity projekt edukacyjny „Zaprogramuj
świat”. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, a także ci z różnymi
dysfunkcjami kształtują dzięki niemu kluczowe kompetencje: ICT, język angielski
i matematykę, dzięki którym będą mieli większą szansę na późniejszy sukces
zawodowy. Projekt został nagrodzony w ogólnopolskim konkursie „Projekt z klasą”
i zdobył podwójną nagrodę w wysokości 5000 zł. Poinformowała mnie o projekcie
Pani Katarzyna
Matolicz z agencji Sasal Public Relations
Czy dzieci z zespołem Aspergera mogą być znakomitymi
fachowcami? Tak! Trzeba je jednak odpowiednio pokierować już na wczesnym etapie
edukacji. W Gimnazjum nr 17 Specjalnym w Kielcach trwa właśnie niesamowity
projekt edukacyjny „Zaprogramuj świat”. Uczniowie z niepełnosprawnością
intelektualną, a także ci z różnymi dysfunkcjami kształtują dzięki niemu
kluczowe kompetencje: ICT, język angielski i matematykę, dzięki którym będą
mieli większą szansę na późniejszy sukces zawodowy. Projekt został nagrodzony w
ogólnopolskim konkursie „Projekt z klasą” i zdobył podwójną nagrodę w wysokości
5000 zł. Zaangażowanie uczniów z Kielc docenił m.in. znany dziennikarz naukowy
Jan Stradowski z magazynu Focus przyznając uczniom swój Złoty Grant.
–
Osoby ze spektrum autyzmu często mają
uzdolnienia matematyczne lub predyspozycje do zawodu programisty. W innych
krajach coraz częściej są zatrudniane przez firmy informatyczne. W Polsce ten
trend dopiero się pojawia i bardzo się cieszę, że zespół z kieleckiego
gimnazjum próbuje się weń wpisać w solidny i kreatywny sposób – tłumaczy juror
Wśród zwycięzców konkursu znalazły się jeszcze m.in.
projekt reaktywacji szkolnego radiowęzła, stworzenie szkolnego kalendarza, gry
miejskiej, czy budowa robota pająka do ratowania ludzi z gruzowisk po
trzęsieniu ziemi.
– To nie jest pierwszy robot, który powstaje w
naszej szkole. Dlatego chciałem, aby ten projekt poza aspektem technicznym miał
także ten praktyczny. Wiedziałem, że uczniowie z którymi zamierzałem zbudować
robota będą w stanie go zaprojektować i wydrukować na drukarce 3D. Dlatego
zadałem im pytanie, do czego ma on służyć? – tłumaczy Bartosz Dudek, nauczyciel
informatyki i koordynator nagrodzonego projektu.
W odpowiedzi na zeszłoroczne trzęsienia ziemi w
Europie, licealiści zdecydowali się stworzyć maszynę, która mogłaby patrolować
gruzowiska w miejscu takich katastrof.
– Tak właśnie powstał projekt Spyder Hexapod -
stabilny robot pająk z 6 kończynami, który mógłby swobodnie poruszać się w
nieprzyjaznym terenie i szukać zasypanych ludzi. Nasz robot będzie miał także
specjalne mocowanie na małą butelkę wody, którą mógłby dostarczyć
potrzebującemu w miejscu katastrofy – dodaje nauczyciel.
Przyznanie grantów
uczniom to tak naprawdę początek fascynującej przygody. Każdy laureat staje
teraz przed wyjątkową szansą pomnożenia otrzymanych funduszy, dzięki współpracy
z platformą crowdfundingową.
– Nasi zwycięzcy często
realizują ambitne i długotrwałe projekty, które wymagają dodatkowego
finansowania. Dlatego wraz z naszym partnerem, serwisem PolakPotrafi.pl dajemy
uczniom taką możliwość – tłumaczy Agnieszka von Mallek z Nowej Ery.
– VII edycja konkursu
„Projekt z klasą” była rekordowa -
zgłoszonych zostało aż 627 pomysłów, a w działania projektowe zaangażowało się
ponad 13 500 uczniów. Cieszymy się, że młodzież tak
chętnie wciąga się w nasz konkurs i potwierdza, że nauka i rozwój praktycznych
umiejętności mogą być fantastyczną zabawą. Jesteśmy dumni, że dzięki grantom
Nowej Ery młodzież będzie mogła zrealizować swoje edukacyjne marzenia, a efekty
ich pracy będą służyć także kolejnym rocznikom.– dodaje.
Pełna
lista laureatów konkursu dostępna jest na stronie www.projektzklasa.pl. W tym roku Nowa Era przyznała aż 23 granty o łącznej wartości
49 000 zł na projekty wybrane przez internautów, podczas obrad komisji
konkursowej oraz dziennikarzy edukacyjnych zaproszonych
do Jury. Tegoroczną edycję patronatami honorowymi objęli: Minister Edukacji
Narodowej, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Rozwoju Systemu
Edukacji, a patronatami medialnymi Dyrektor Szkoły i Głos Pedagogiczny oraz
portal Edulandia.pl. Partnerem konkursu został polakpotrafi.pl, platforma
finansowania społecznościowego.
W tym roku ponad 13 tysięcy z nich zaangażowało się
w niestandardowe projekty edukacyjne i walczyło o granty w VII edycji
ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą”. Laureaci po raz kolejny udowodnili,
że dla młodych ludzi nie ma edukacyjnych granic!
Osoby cierpiące na zespół
Aspergera mają upośledzone umiejętności społeczne: jest im trudno
nawiązywać znajomości, reagują nieadekwatnie do sytuacji towarzyskiej itd. Poza
tym, mimo braku upośledzenia umysłowego, są mało elastyczne w myśleniu i mają
bardzo sprecyzowane, obsesyjne zainteresowania. Dorosłych cierpiących na
Aspergera opisuje się często jako ekscentryków. Zespół Aspergera jest często utożsamiany z autyzmem. Jednak różnice są
wyraźne, a osobom z Aspergerem jest łatwiej funkcjonować w świecie zewnętrznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz