Translate

czwartek, 19 stycznia 2017

Czy dzieci z zespołem Aspergera mogą być znakomitymi fachowcami?



Otrzymałem dziś bardzo interesującą informację o tym, że w Gimnazjum nr 17 Specjalnym w Kielcach trwa aktualnie  niesamowity projekt edukacyjny „Zaprogramuj świat”. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, a także ci z różnymi dysfunkcjami kształtują dzięki niemu kluczowe kompetencje: ICT, język angielski i matematykę, dzięki którym będą mieli większą szansę na późniejszy sukces zawodowy. Projekt został nagrodzony w ogólnopolskim konkursie „Projekt z klasą” i zdobył podwójną nagrodę w wysokości 5000 zł. Poinformowała mnie o projekcie Pani  Katarzyna Matolicz z agencji Sasal Public Relations


Czy dzieci z zespołem Aspergera mogą być znakomitymi fachowcami? Tak! Trzeba je jednak odpowiednio pokierować już na wczesnym etapie edukacji. W Gimnazjum nr 17 Specjalnym w Kielcach trwa właśnie niesamowity projekt edukacyjny „Zaprogramuj świat”. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, a także ci z różnymi dysfunkcjami kształtują dzięki niemu kluczowe kompetencje: ICT, język angielski i matematykę, dzięki którym będą mieli większą szansę na późniejszy sukces zawodowy. Projekt został nagrodzony w ogólnopolskim konkursie „Projekt z klasą” i zdobył podwójną nagrodę w wysokości 5000 zł. Zaangażowanie uczniów z Kielc docenił m.in. znany dziennikarz naukowy Jan Stradowski z magazynu Focus przyznając uczniom swój Złoty Grant. 

Osoby ze spektrum autyzmu często mają uzdolnienia matematyczne lub predyspozycje do zawodu programisty. W innych krajach coraz częściej są zatrudniane przez firmy informatyczne. W Polsce ten trend dopiero się pojawia i bardzo się cieszę, że zespół z kieleckiego gimnazjum próbuje się weń wpisać w solidny i kreatywny sposób – tłumaczy juror

Wśród zwycięzców konkursu znalazły się jeszcze m.in. projekt reaktywacji szkolnego radiowęzła, stworzenie szkolnego kalendarza, gry miejskiej, czy budowa robota pająka do ratowania ludzi z gruzowisk po trzęsieniu ziemi. 

– To nie jest pierwszy robot, który powstaje w naszej szkole. Dlatego chciałem, aby ten projekt poza aspektem technicznym miał także ten praktyczny. Wiedziałem, że uczniowie z którymi zamierzałem zbudować robota będą w stanie go zaprojektować i wydrukować na drukarce 3D. Dlatego zadałem im pytanie, do czego ma on służyć? – tłumaczy Bartosz Dudek, nauczyciel informatyki i koordynator nagrodzonego projektu. 

W odpowiedzi na zeszłoroczne trzęsienia ziemi w Europie, licealiści zdecydowali się stworzyć maszynę, która mogłaby patrolować gruzowiska w miejscu takich katastrof. 

– Tak właśnie powstał projekt Spyder Hexapod - stabilny robot pająk z 6 kończynami, który mógłby swobodnie poruszać się w nieprzyjaznym terenie i szukać zasypanych ludzi. Nasz robot będzie miał także specjalne mocowanie na małą butelkę wody, którą mógłby dostarczyć potrzebującemu w miejscu katastrofy – dodaje nauczyciel. 

Przyznanie grantów uczniom to tak naprawdę początek fascynującej przygody. Każdy laureat staje teraz przed wyjątkową szansą pomnożenia otrzymanych funduszy, dzięki współpracy z platformą crowdfundingową. 

– Nasi zwycięzcy często realizują ambitne i długotrwałe projekty, które wymagają dodatkowego finansowania. Dlatego wraz z naszym partnerem, serwisem PolakPotrafi.pl dajemy uczniom taką możliwość – tłumaczy Agnieszka von Mallek z Nowej Ery. 

– VII edycja konkursu „Projekt z klasą”  była rekordowa - zgłoszonych zostało aż 627 pomysłów, a w działania projektowe zaangażowało się ponad 13 500 uczniów. Cieszymy się, że młodzież tak chętnie wciąga się w nasz konkurs i potwierdza, że nauka i rozwój praktycznych umiejętności mogą być fantastyczną zabawą. Jesteśmy dumni, że dzięki grantom Nowej Ery młodzież będzie mogła zrealizować swoje edukacyjne marzenia, a efekty ich pracy będą służyć także kolejnym rocznikom.– dodaje. 

Pełna lista laureatów konkursu dostępna jest na stronie www.projektzklasa.pl. W tym roku Nowa Era  przyznała aż 23 granty o łącznej wartości 49 000 zł na projekty wybrane przez internautów, podczas obrad komisji konkursowej oraz dziennikarzy edukacyjnych zaproszonych do Jury. Tegoroczną edycję patronatami honorowymi objęli: Minister Edukacji Narodowej, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, a patronatami medialnymi Dyrektor Szkoły i Głos Pedagogiczny oraz portal Edulandia.pl. Partnerem konkursu został polakpotrafi.pl, platforma finansowania społecznościowego. 

W tym roku ponad 13 tysięcy z nich zaangażowało się w niestandardowe projekty edukacyjne i walczyło o granty w VII edycji ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą”. Laureaci po raz kolejny udowodnili, że dla młodych ludzi nie ma edukacyjnych granic!

Osoby cierpiące na zespół Aspergera mają upośledzone umiejętności społeczne: jest im trudno nawiązywać znajomości, reagują nieadekwatnie do sytuacji towarzyskiej itd. Poza tym, mimo braku upośledzenia umysłowego, są mało elastyczne w myśleniu i mają bardzo sprecyzowane, obsesyjne zainteresowania. Dorosłych cierpiących na Aspergera opisuje się często jako ekscentryków. Zespół Aspergera jest często utożsamiany z autyzmem. Jednak różnice są wyraźne, a osobom z Aspergerem jest łatwiej funkcjonować w świecie zewnętrznym.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz