Translate

sobota, 14 lutego 2009

Poetycki i plastyczny dwugłos o Matce Bożej


Album pt. „Litania Loretańska” z wierszami Ernesta Brylla i grafikami Stanisława Słoniny wydany został kilkanaście dni temu przez Targi Kielce i Wydawnictwo Duszpasterstwa Rolników z Włocławka.

Czytelnik znajdzie w gustownie wydanym katalogu 25 wierszy, których tytuły ("Chryste usłysz nas", "Bramo niebieska", "Uzdrowienie chorych", "Ucieczko grzeszników", "Pocieszycielko strapionych", "Wspomożenie wiernych") nawiązują do wersetów popularnej modlitwy „Litanii Loretańskiej. Z kolei prof. Stanisław Słonina wszystkie swoje grafiki "zamknął w obrębie konturu naszej Częstochowskiej Pani". Dla artysty ikona Matki Boskiej Częstochowskiej była swego rodzaju bramą, „wprowadzającą w stan kontemplacji niebiańskiej obecności” (Obydwa cytaty pochodzą z opublikowanej w albumie rozmowy z s. Natanaelą Błażejczyk.

W przedmowie do albumu przewodniczący rady ds. kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego Konferencji Episkopatu Polski bp Wiesław A. Mering napisał m.in.: „(...) Album stanowiący owoc współpracy Panów Ernesta Brylla i Stanisława Słoniny, zwierciadło kultury ich serc i intelektów. Otrzymujemy zapis głębokiej bardzo osobistej refleksji, dzięki sile swojego świadectwa wart refleksji i lektury. W tej książce dokonało się prawdziwe połączenie nieba i ziemi, uobecnienie Stworzyciela w materii, odnalezienie Ducha – w świecie materii (...)”

Piszę o tym albumie z dozą osobistej satysfakcji, gdyż pod koniec czerwca 2007 r. podczas Targów Sacroexpo” obaj artyści mówili o tym na wspólnym spotkaniu autorskim w Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” w Kielcach. Ja zaś pisałem o tym w depeszy dla Katolickiej Agencji Informacyjnej. „Cykl „Litania” powstał dlatego, że ludzie czytają litanie w sposób bezmyślny. Zrodziła się więc u mnie potrzeba, aby poszczególne wersety modlitwy zgłębić w sposób twórczy. Obrazy te przedstawiają moje zawołanie litanijne” – mówił mi w rozmowie dziennikarskiej prof. Stanisław Słonina. Moja satysfakcja wynika też z tego, że kilka lat wcześniej sam napisałem i opublikowałem tomik wierszy, w którym wykorzystałem wersety Litanii Loretańskiej (O tym szerzej piszę na blogu dziennikarskim Moje dziennikarstwo poetyckie).

Ta wystawa w zamyśle artysty miała sprowokować i poruszyć środowisko twórcze w Warszawie. I tak też się stało. Poeta Ernest Bryll ułożył do niech wiersze. „Dla mnie jest to istotny nurt w sztuce, który jest związany z „maryjnością”. Dlatego też ochoczo odpowiedziałem na apel mojego przyjaciela” – wyjaśniał mi poeta Bryll.

Prof. Stanisław Słonina z nadzieją mówił mi też, że tomik wierszy, w formie katalogu wystawowego, być może ukaże się w jednym z wydawnictw kieleckich jeszcze w tym roku. „Moim zdaniem, w Kielcach jest odpowiedni klimat do tego, by taką książkę można było wydać” – wyjaśniał mi prof. Słonina.

Przeglądając swoje notatki ze spotkania artystów czytelnikami w „Domu Praczki” natrafiłem na swego rodzaju dwugłos dotyczący inspiracji twórczej, jaką jest Matka Boża. Prof. Stanisław Słonina opowiadając o swojej sztuce rzeźbiarskiej , jednocześnie komentował poezję przyjaciela. „Jak się można mierzyć rzeźbiarzowi z poetą? Moja rzeźba składa się z małych wzruszeń, jest jak modlitwa. Poecie jest łatwiej uchwycić ulotność niż rzeźbiarzowi, który musi to nosić w sobie bardzo długo”- opowiadał prof. Słonina.

Natomiast poeta Ernest Bryll zwierzał się licznym czytelnikom: „Żeby zrozumieć, co się dzieje wokół nas, trzeba spojrzeć na to z innego, planu - mistycznego planu. Cieszę się, że moje wiersze pomogły wielu ludziom. Zbieram takie świadectwa, których mam już kilkadziesiąt. Osobom, którym pomogły w ich trudnych chwilach, przykładowo w okresie stanu wojennego w naszym kraju, służyły jako mantra modlitewna lub jako swego rodzaju kołysanka”.

Prof. Stanisław Słonina jest laureatem nagrody Papieskiej Rady ds. Kultury „Per artem ad Deum za całokształt pracy twórczej. Artysta urodził się w 1936 roku. Ukończył Szkołę Kenara w Zakopanem a następnie Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1962 r. uzyskał dyplom na Wydziale Rzeźby. Uprawia rzeźbę, medalierstwo i rysunek. Prezentuje swoje prace na wystawach w kraju i za granicą. Laureat wielu nagród artystycznych. Twórca pomników i monumentów. Jego prace artystyczne znajdują się w zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. Jest profesorem rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Ernest Bryll – poeta urodzony 1 marca 1935 w Warszawie. W 1956 ukończył Filologię Polską na Uniwersytecie Warszawskim. Jest autorem licznych tomików poezji, sztuk scenicznych, oratoriów, musicali i programów telewizyjnych. Tłumaczy z języka irlandzkiego, czeskiego, jidisz. Pierwszy tomik wierszy ukazał się w 1958. Przez wiele lat był krytykiem filmowym, pracował jako kierownik literacki teatru TV, oraz jako szef lub kierownik literacki kilku zespołów filmowych. Jest autorem audycji telewizyjnych dotyczących kultury.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz